Kada kod logopeda?

Čitanje/Pisanje

Logoped je stručnjak koji se bavi prevencijom, otkrivanjem, dijagnosticiranjem i tretmanom poremećaja komunikacije, jezika i govora.

Ako vas iz bilo kojeg razloga brine način na koji vaše dijete komunicira, kako govori, kako razumije govor ili kako okolina njega razumije, svakako se preporuča da se što ranije javite logopedu.

Neki od znakova za odlazak logopedu:

Dijagnostika

Priprema za školu

  • Nepravilan izgovor glasova, otežano razumijevanje govora djeteta (izgovor glasova uglavnom lošiji u odnosu na vršnjake)
  • Kašnjenje u pojavi govora, usporeni jezično – govorni razvoj
  • Teškoće razumijevanja govora okoline
  • Teškoće izražavanja i oblikovanja govornog iskaza
  • Teškoće započinjanja i održavanja komunikacije s drugim osobama
  • Malformacije govornih organa (rascjep usnei/ili nepca)
  • Poteškoće sa sluhom
  • Netečan govor (zastajkivanja, zamuckivanja, ponavljanja glasovai/ili riječi, pauze u govoru…)
  • Prebrz ili prespor govor
  • Učestala ili konstantna promuklost, učestalo ostajanje bez glasa
  • Poteškoće u grafomotorici (držanje olovke, glatkoća i brzina pokreta)
  • Nedovoljna razvijenost predvještina čitanja i pisanja
  • Potreba za sustavnom pripremom za školu
  • Teškoće učenja
w

Informiranje i savjetovanje

Dogovorite svoj termin besplatnog savjetovanja u logovježbaonici vec danas!

U nastavku slijedi kalendar jezično – govornog razvoja za djecu do polaska u školu koji sadrži osnovna obilježja urednog jezično – govornog razvoja u odnosu na dob djeteta, kao i opis rizičnih simptoma zbog kojih se preporuča javiti se logopedu.

0 – 3 mjeseca

Uredan jezično govorni razvoj

  • svoja raspoloženja izražava glasanjem, smijanjem i plakanjem
  • sluša glasove i druge zvukove

Simptomi usporenog razvoja:

  • ne reagira na jake zvukove

3 – 9 mjeseca

Uredan jezično govorni razvoj

  • igra se govornim organima, stvara mnogo glasova; imitira glasove odraslih
  • nakon 6. mj. – javlja se slogovanje (npr. mamama, bababa);
  • odgovara smijehom na ugodne, plačem na ljutite i neugodne glasove

Simptomi usporenog razvoja

  • izostaje reakcija na poznati glas
  • nakon 6. mj. ne imitira glasove odraslih
  • ne pokazuje zanimanje za zvučne igračke
  • ne smije se glasno

9 – 15 mjeseci

Uredan jezično govorni razvoj

  • razumije geste, izraz lica i promjene u tonu glasa i odgovara na njih
  • razumije jednostavne upute i izvršava ih (npr. ‘daj loptu’)
  • razumije više jednostavnijih riječi
  • slogovanje je bogato i sliči pravim riječima (npr. ma-ma, da-da, ba-ba)
  • javlja se prva riječ sa značenjem
  • imitira nove zvukove i radnje
  • maše pa- pa, odmahuje glavom ‘ne’
  • pruža ruke da ga se primi
  • reagira na svoje ime

Simptomi usporenog razvoja

  • ne brblja ili je brbljanje siromašno
  • ne odaziva se na svoje ime
  • ne prepoznaje raspoloženje u glasu odraslih
  • ne javlja se prva riječ sa značenjem
  • nema kontakt očima sa sugovornikom

15 – 18 mjeseci

Uredan jezično govorni razvoj

  • govori 5 do 20 riječi, uglavnom imenice
  • ponavlja riječi i fraze (npr. ‘daj piti’)
  • intonacija brbljanja sliči intonaciji rečenice
  • odgovatra na pitaje ‘Što je to?’
  • pokazuje što želi
  • pokazuje 1 do 3 dijelova tijela
  • donosi stvari da ih pokaže drugima
  • traži što želi vokalizacijom, pokazivanjem ili dodirivanjem

Simptomi usporenog razvoja

  • ne razumije i ne govori ‘pa- pa’ i ‘ne’
  • ne razumije geste i ne koristi ih
  • ne govori najmanje 5 riječi
  • ne razumije jednostavne upute i jednostvna pitanja

18 mj – 2 godine

Uredan jezično govorni razvoj 

  • koristi oko 50 riječi
  • imenuje i pokazuje svakodnevne stvari
  • oponaša životinje i imenuje ih
  • kombinira dvije riječi u rečenicu (npr. ‘beba papa’)
  • počinje koristiti glagole i pridjeve, zamjenice (ja, ti, moje)
  • koristi negaciju: nema , ne
  • dobro imitira zvukove i kretnje odraslih
  • razumije pitanja ‘tko, što, gdje?’

Simptomi usporenog razvoja

  • ne slijedi i ne razumije jednostavne upute poput ‘dođi ovamo, donesi…’
  • ne kombinira dvije riječi u rečenicu
  • ne imitira riječi i radnje odraslih 

2 – 3 godine

Uredan jezično govorni razvoj

  • imenuje stvari iz svakodnevne upotrebe
  • rečenica od 2-3 riječi
  • postavlja jednostavnija pitanja
  • počinje koristiti buduće i prošlo vrijeme
  • zna odnose: u, na, ispod, gore, dolje
  • lista slikovnice i imenuje slike
  • ima složene rutine dnevnih aktivnosti (npr. odlazak na spavanje)
  • izražava emocije

Simptomi usporenog razvoja

  • ne odgovara na jednostavna pitanja ni ne postavlja pitanja
  • govor je nerazumljiv ukućanima, a posebno nepoznatim osobam
  • ne koristi jednostavne rečenice
  • ne voli slušati priče, pjesmice

3 – 4 godine

Uredan jezično govorni razvoj

  • koristi rečenicu od 3-4 riječi
  • postavlja pitanja zašto, kada?
  • povezano govori o stvarima koje su se dogodile
  • priča kraće priče, komentira događanja
  • zna svoje ime, godine, spol
  • odgovara na uputu koja uključuje 3 radnje
  • poznaje osnovne boje
  • zna igrati ulogu druge osobe u igri

Simptomi usporenog razvoja

  • rječnik je siromašan
  • ne izgovara većinu glasova
  • okolina ga ne razumije
  • ne razumije dvostruke i trostruke naloge
  • nema interakcije s drugom djecom

4 – 5 godine

Uredan jezično govorni razvoj

  • priča duge priče
  •  pita za značenje riječi
  • koristi rečenicu od 4 – 6 riječi
  • koristi sve vrste riječi, gramatički pravilno
  • imenuje krug, trokut

Simptomi usporenog razvoja

  • ima mali fond riječi
  • jednostavne rečenice
  • česte gramatičke greške
  • izostavlja glasove
  • ne razumije značenje riječi
  • ne poznaje boje
  • ne razumije ni ne koristi prostorne prijedloge
  • siromašna interakcija s okolinom

5 – 6 godine

Uredan jezično govorni razvoj

  • izgovor svih glasova je pravilan
  • koristi složene rečenice, gramatički ispravno
  • u pričanju priča isprepliče stvarnost i maštu
  • ima koncepte vremena: danas, jučer, sutra, ujutro, navečer
  • uviđa odnose, uzroke, posljedice
    – prepoznaje i imenuje geometrijske oblike
  • interes za slova, knjige; prepoznaje i imenuje slova i brojke
  • zna napisati svoje ime
  • iza 5.5 god. može izdvojiti prvi glas u riječi

 

Simptomi usporenog razvoja

  • prisutne pogreške u izgovoru
  • prisutne gramatičke pogreške
  • teškoće u razumijevanju i upotrebi pojedinih kategorija riječi (npr. prijedloga), riječi sa suprotnim značenjem
  • ne zna pjesmice, priče
  • ne sjeća se važnih događaja i ne može ih ispričati

6 – 7 godine

Uredan jezično govorni razvoj

  • koristi složene rečenične strukture
  • usvaja apstraktne pojmove (npr. sreća, ljubav, bogatstvo)
  • pričanje uključuje događaje, teme, likove
  • govor potpuno prilagođava socijalnim situacijama
  • vodi duge razgovore
  • pojačan interes za slova, pisanje
  • usvaja fonološku svjesnost (prepoznaje prvi , zadnji glas, slogovna analiza i sinteza, glasovna analiza i sinteza)
  • uspostavlja vezu slovo-glas
  • poznaje slova, počinje pisati

Simptomi usporenog razvoja

  • rječnik je siromašan
  • rečenica je jednosatvnije strukture
  • ne razumije apstraktne pojmove
  • ne razlikuje slova i brojke
  • nije razvijena fonološka svjesnost
  • teško pamti